Review: Fiat Punto 2, 1.2 16v SportSound.
Ik ga jullie vertellen wat de eigenschappen zijn van deze auto maar ook de voor en nadelen. Deze voor en nadelen schrijf ik mij eigen woorden naar mijn eigen ervaring.
Voordelen:
- Het is een lichte auto, dus weinig wegenbelasting €73,- per kwartaal dat is €24,30 euro per maand.
- Omdat hij niet een al te grote motor heeft (1.2 16v) betaal je als jong (beginnend) bestuurder ook heel weinig aan verzekering. Dit kost mij 22 euro per maand.
- Ook heeft deze motor een cilinder inhoud van 1242cc en produceerd deze 80pk. En geloof mij, omdat deze auto maar 895 KG weegt is deze auto echt heel snel vergeleken bij de meeste auto's. Bij het verkeerslicht is hij zeer snel met optrekken, maar pas op als het geregend heeft dan heb je veel minder grip en trek je slippend weg.
- Deze auto heeft een leuke sportieve uitstraling met standaard, hele stoere, lichtmetalen velgen.
- Ook de APK (Algemene Periodieke Keuring) kom je elk jaar weer zonder al te grote reparaties door.
- Ondanks dat het een vrij kleine auto is heb je toch veel ruimte zowel voor als achterin. Ik ben 1.93 lang en heb nog royale ruimte als bestuurder.
- Ook de stoelen zitten heerlijk en als bestuurder heb je ook nog het luxe van een lendenensteun. Deze zorgt ervoor dat je rug word ondersteund en dat je ergonomisch zit.
- Ook heb je de optie CityPark. Dit knopje zit verwerkt in het dashboard en zorgt ervoor dat je ontzettend licht stuurt. Je kan er voor kiezen om hem alleen te gebruiken als je in de stad rijdt of als je aan het parkeren bent. Maar je kan hem natuurlijk ook altijd aan laten staan of juist uitzetten.
Nadelen:
- Het is een 3 deurs, daarmee bedoelen ze 2 deuren voor (bestuurder/passagier) en een kofferbak klep. Deze tellen ze voor het aantal deuren. Heb je dus een 5 deurs; is het 2 deuren voorin, 2 deuren achterin en natuurlijk de kofferbak klep. Voor mij, omdat ik een 3 deurs heb, is het vervelend als ik een keertje met vrienden ergens heen wil dan gaat het in en uitstappen lastiger.
- Ook omdat het een kleine auto is heb je maar beperkte ruimte om dingen mee te nemen. Dus wil je een keer bijvoorbeeld laminaat gaan leggen dan kan je dit dus bijna niet vervoeren.
- Nou ben ik nog jong en heb ik een vrij grote subwoofer achtering liggen. Dan heb ik het probleem dat ik verder niks kwijt kan in de kofferbak.
- Ook is het een probleem dat deze auto licht is en daardoor weinig grip heeft in de bochten. Dus mocht je een keer hard door de bochten willen gaan, dan kan het nog wel eens voorkomen dat je wegslipt.
- Het is geen gezins auto en dan heb ik het over de 3 deurs. Is het nou de 5 deurs dan kan iedereen makkelijker instappen. Mocht je nou als jong gezin een klein kindje hebben die nog in het zitje moet, tsja dan zou ik toch aanraden om of een grotere auto aan te schaffen of de 5 deurs.
Oftewel er zitten meer voordelen op en zou ik deze auto echt aanraden. Hij is niet duur in aanschaf en je hebt er zeer lang plezier van omdat het gewoon echt een degelijke auto is.
Rij jij ook in een fiat? Zou jij deze auto kopen na aanleiding van deze review?
Voor vragen, opmerkingen of promotie kunt u altijd mailen naar:
www.topicoflifestyle@hotmail.com
Liefs, Amber en Ramon.
Dan hier nog de specificaties:
ALGEMEEN
| ||||||||
laatste nieuwprijs
|
€ 13.795
| |||||||
afleveringskosten
|
n.v.t.
| |||||||
wegenbelasting/3mnd
|
€ 70 - € 79
| |||||||
carrosserie
|
3-deurs, hatchback
| |||||||
transmissie
|
5 v., handgeschakeld
| |||||||
aantal zitplaatsen
|
5
| |||||||
introductie
|
2003
| |||||||
eind
|
2006
| |||||||
AANDRIJVING
| ||||||||
aandrijving
|
voor
| |||||||
aandrijvingssysteem
|
brandstofmotor
| |||||||
brandstof
|
benzine
| |||||||
totaal max. vermogen
|
59 kW (80 pk)
| |||||||
totaal max. koppel
|
114 Nm
| |||||||
BRANDSTOFMOTOR
| ||||||||
cilinders
|
4, in lijn
| |||||||
kleppen per cilinder
|
2
| |||||||
cilinderinhoud
|
1242 cc
| |||||||
boring x slag
|
70,8 x 78,9 mm
| |||||||
compressieverhouding
|
10,6 :1
| |||||||
max. vermogen
|
59 kW (80 pk)
| |||||||
5000 tpm
| ||||||||
max. koppel
|
114 Nm
| |||||||
4000 tpm
| ||||||||
brandstofsysteem
|
singplepoint injectie
| |||||||
klepbediening
|
ohc
| |||||||
turbo
|
nee
| |||||||
katalysator
|
geregeld
| |||||||
brandstoftank
|
47 l
| |||||||
ELEKTROMOTOR
| ||||||||
motortype
|
n.v.t.
| |||||||
max. vermogen
|
n.v.t.
| |||||||
max. koppel
|
n.v.t.
| |||||||
aantal motoren
|
n.v.t.
| |||||||
accutype
|
n.v.t.
| |||||||
accucapaciteit
|
n.v.t.
| |||||||
accuspanning
|
n.v.t.
| |||||||
laadtijd 230V/16A
|
n.v.t.
| |||||||
PRESTATIES
| ||||||||
topsnelheid
|
172 km/h
| |||||||
acceleratie 0-100 km/h
|
11,4 s
| |||||||
verbruik binnen beb. kom
|
7,6 l/100km
| |||||||
1 op 13,2
| ||||||||
verbruik buiten beb. kom
|
5,0 l/100km
| |||||||
1 op 20,0
| ||||||||
verbruik gemiddeld
|
6,0 l/100km
| |||||||
1 op 16,7
| ||||||||
praktijkverbruik verbruiksmonitor
|
7,1 l/100km (2)
| |||||||
1 op 14,1
| ||||||||
CO2-uitstoot
|
142 g/km
| |||||||
energielabel
|
D
| |||||||
ONDERSTEL
| ||||||||
wielophanging voor
|
onafh., McPherson
| |||||||
wielophanging achter
|
semi-onafh.
| |||||||
vering voor
|
schroefveren
| |||||||
vering achter
|
schroefveren
| |||||||
stabilisator voor
|
ja
| |||||||
stabilisator achter
|
nee
| |||||||
remmen voor
|
schijven, 240 mm
| |||||||
remmen achter
|
trommels, 180 mm
| |||||||
bandenmaat voor
| ||||||||
bandenmaat achter
| ||||||||
draaicirkel
|
10,5 m
| |||||||
TRANSMISSIE
| ||||||||
overbrenging 1e
|
3,91:1
| |||||||
overbrenging 2e
|
2,16:1
| |||||||
overbrenging 3e
|
1,48:1
| |||||||
overbrenging 4e
|
1,12:1
| |||||||
overbrenging 5e
|
0,90:1
| |||||||
overbrenging 6e
|
-
| |||||||
overbrenging 7e
|
-
| |||||||
overbrenging 8e
|
-
| |||||||
overbrenging 9e
|
-
| |||||||
overbrenging achteruit
|
3,82:1
| |||||||
eindoverbrenging
|
3,44:1
| |||||||
toerental bij 120 km/h (theoretisch)
|
3.350 tpm
| |||||||
SERVICE & GARANTIE
| ||||||||
onderhoudsbeurt
|
15.000 km / 1 jaar
| |||||||
algemene garantie
|
2 jaar, onbeperkt
| |||||||
carrosserie garantie
|
12 jaar
| |||||||
VEILIGHEID
| ||||||||
botsproef
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten